HOME | Lots & More

Tips | Advies | Beoordelingen

Waarom Vlees Eten?

Waarom Vlees Eten
Vlees en gezondheid – Vlees bevat waardevolle stoffen in hoge concentraties voor het functioneren van het menselijk lichaam – als energiebron, voor de celdeling en de opbouw van botten en spieren. Bouwstoffen in vlees zijn (onder meer) vetten, eiwitten, vitamines B1, B6 en B12, vitamine D en ijzer en zink.

  • Vlees vormt voor veel mensen een belangrijke eiwitbron in het dieet.
  • De aanbevolen hoeveelheid eiwit voor volwassenen is in principe 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht.
  • Iemand van 70 kilo heeft dus 56 gram eiwit per dag nodig.
  • In Nederland is de gemiddelde dagelijkse consumptie van eiwit 109 gram, waarvan 74 gram dierlijk en 35 gram plantaardig.

We consumeren gemiddeld dus aanzienlijk meer eiwitten dan we nodig hebben.

Waarom is vlees eten slecht voor je gezondheid?

Is vlees ongezond? – Te veel vlees eten kan ongezond zijn. Een algemene richtlijn van het Voedingscentrum is om niet meer dan 500 gram vlees per week te eten. Waarom is te veel vlees ongezond? Vlees bevat, naast nuttige voedingsstoffen, ook een hoge concentratie van verzadigde vetten, slecht LDL-cholesterol en zout,

  • Te veel vlees eten verhoogt daarom de kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten en diabetes type 2,
  • Met name veel rood vlees, zoals rundvlees en varkensvlees, kan slecht zijn voor uw gezondheid.
  • Hetzelfde geldt voor bewerkt vlees, dat voor de smaak of houdbaarheid beïnvloed is door bijvoorbeeld conserveringsmiddelen.

Het eten van veel bewerkt, rood vlees hangt samen met een hoger risico op longkanker of een beroerte. Daarnaast bevat rood vlees ook veel heemijzer dat het risico op darmkanker kan verhogen. Voorbeelden van bewerkt, rood vlees zijn:

See also:  Waarom Rijst Mijn Brood Niet?

Ham. Spek. Pathé. Rookworst. Hamburger. Gemarineerd vlees.

Hoe vaak moet je vlees eten?

Adviezen tijdens de zwangerschap – Zwangere vrouwen kunnen beter geen rauw vlees eten. Zij zijn gevoeliger voor een voedselinfectie. De parasiet toxoplasma gondii in rauw vlees kan een miskraam of vroeggeboorte veroorzaken. Verhit vlees is geen probleem.

Tijdens je zwangerschap krijg je het advies om per keer 125 gram vlees te eten. Eet maximaal 500 gram vlees (incl. vleeswaren) per week, waarvan 300 gram rood vlees en kies op de andere dagen van de week twee keer voor vis, en één keer voor ei, peulvruchten of ongezouten noten. Eet je minder of geen vlees? Bekijk wat je kunt doen.

Heeft een mens vlees nodig?

Te veel vitamine A kan schade aan het ongeboren kind veroorzaken. Zwangere vrouwen mogen daarom niet meer dan 3.000 microgram vitamine A per dag binnenkrijgen. Eet daarom geen lever en beperk de hoeveelheid leverproducten, zoals smeerleverworst en paté.

Een flinke hoeveelheid paté (bijvoorbeeld als voorafje in een restaurant) in één keer kan al schadelijk zijn voor je baby. Maar af en toe (een keer per week) een boterham met een dun laagje smeerleverworst of paté kan geen kwaad voor jou of je baby. Als je supplementen gebruikt, kies dan voor een supplement dat speciaal bedoeld is voor zwangere vrouwen.

Andere supplementen kunnen te veel vitamine A bevatten.

Waarom is vegetarisch eten gezond?

Is een vegetarisch dieet gezond? – We kunnen globaal stellen dat een vegetarisch dieet gezond is. Maar het hangt er wel nogal vanaf waaruit het is opgebouwd. Al is het maar omdat frisdrank, snoep en pizza ook vegetarisch kunnen zijn. Als je veel verschillende soorten fruit eet, groente, graan, noten en wat bekend staat als ‘gezonde vetten’ dan zit je tegen het mediterrane dieet aan.

See also:  Wat Is Mals Vlees?

En daar leeft men langer. Bovendien vermindert een vegetarisch dieet het risico op bepaalde vormen van kanker, hart- en vaatziekten, diabetes en obesitas. Maar diëtisten wijzen er ook op dat vegetarisme een zeker risico met zich mee kan brengen. Je moet, zeker als je een strikt vegetarisch dieet volgt, extra goed letten op wat je aan proteïne, vitamine B12, ijzer, zink en gezonde vetten binnenkrijgt.

De familie Goudswaard eet twee weken lang geen vlees, aardappelen, pasta en brood maar gaat op een dieet van superfoods. Verschijnt er een onderzoek dat op de een of andere manier onderschrijft dat vegetarisch eten ongezond of slecht voor het milieu is, dan is dat al snel groot nieuws.

Een voorbeeld is een onderzoek van een Amerikaanse universiteit waaruit blijkt dat vegetarisch eten helemaal niet altijd zo goed is voor het milieu als algemeen wordt aangenomen, met krantenkoppen als “Komkommer slechter dan kip” tot gevolg. Maar volgens wetenschappers vergelijken media appels met peren: het onderzoek laat alleen maar zien dat niet elk plantaardig product altijd beter voor het milieu is dan elk vleesproduct.

Wat minder vlees eten – daar zijn de meeste voor- en tegenstanders het wel over eens – kan hoe dan ook geen kwaad.

Kunnen we tachtig worden zonder vlees?

Echt goed uitgezocht is dat nooit, zegt voedingswetenschapper Christophe Matthys (KU Leuven). ‘Er zijn weinig studies naar gevoerd.

Heb je iedere dag vlees nodig?

Onbewerkt mager vlees past in een gezond eetpatroon, vooral vanwege de eiwitten, vitamines en mineralen. Het is niet nodig om vlees te eten, je kunt het vervangen door andere producten. Het eten van te veel vlees brengt risico’s voor de gezondheid met zich mee.

  1. Rood en met name bewerkt vlees zoals vleeswaren worden in verband gebracht met beroerte, diabetes type 2 en kanker.
  2. Eet vlees daarom met mate.
  3. Let verder op met het eten van rauw en verbrand vlees, want ook dit kan nadelig zijn voor je gezondheid.
  4. Vlees heeft veel invloed op het klimaat vergeleken met andere producten: kippenvlees het minste en rundvlees het meest.
See also:  Wanneer Groente Of Fruit Baby?

De toenemende vraag naar vlees leidt tot ontbossing, meer land- en watergebruik en het verdwijnen van regenwoud. Diverse houderijen houden rekening met dierenwelzijn. Aan keurmerken is te zien hoe het dier heeft geleefd.