De werking van een compressorkoelkast –
- De compressor verplaatst het koelmiddel naar de verdamper. Daar verdampt het koelmiddel door warmte aan de omgeving te onttrekken.
- Vervolgens verplaatst het verdampte gas, onder invloed van de door de compressor opgebouwde druk, vanuit de verdamper naar de condensor.
- Hier koelt/condenseert het verdampte gas en wordt vloeibaar.
- Het vloeibare koelmiddel voert vervolgens weer naar de verdamper. Op deze wijze wordt de cyclus van verdampen en condenseren van het koudemiddel in stand gehouden. Er is een koelcapaciteit van -18°C mogelijk.
Hoe koelkast op gas aanzetten?
Reacties: – AJ antwoordt op 17 augustus 2009: Gaskraan op fles open. Ergens in een kastje of aan de voorkant van het keuekenblok zitten meestal drie gaskranen. Voor de kookplaat, voor de verwarming en.voor de koelkast. Deze kraan voor de koelkast ook open zetten. Dan zijn er twee knoppen belangrijk bij je koelkast. Er is een “vonkknop” Met deze knop genereer je een ontsteking. Dan is er een “hard-zacht” knop. Meestal staan er cijfertjes bij. Als de knop op 1 staat dan koelt hij weinig, staat de knop op 5 of 6 dan koelt hij maximaal. Je bedient er de thermostaat mee. Maar deze knop heeft nog een functie. Je kunt hem indrukken. Doe je dat dan “overbrug” je de thermische afsluiting naar de waakvlam. Als er een paar seconde een waakvlam is dan zal deze een thermokoppel verhitten die de thermische afsluitklep open houdt. De procedure: Druk de knop in en houdt deze ingedrukt. Nu ga je met de vonkknop vonken maken net zolang tot je een vlammetje ziet. Als dat vlammetje er is stop je met vonken en hodt je de andere knop nog een seconde of tien tot twintig ingdrukt. Als je thermokoppel goed is dan blijft de vlam aanwezig ook als je de hard zacht knop loslaat. Het vlammetje kun je zien als je in je koelkast kijkt. Ergens tegen de achterwand van je koelkast zie je een klein kijkgaatje. Veel koelplezier op de camping. Onderweg kan ook maar dan moet je even een speciale drukregelaar van Truma kopen die bij een breuk in de leiding dichtslaat. Officieel mag het volgens mij als je staat te tanken.maar dat weet ik niet zeker. Gr. AJ AJ antwoordt op 17 augustus 2009: De laatste zin moet zijn: volgens mij mag het NIET. Gr. AJ beverwijk antwoordt op 17 augustus 2009: bij mijn koelkast moet je de schakelaar op gas zetten de thermostaat knop indrukken en vonken met de rode knop aan de voorzijde kijken onderin de koelkast links onderin! zit een glaasje waarop je een blauwe vlam moet zien daarna thermostaat knop loslaten, Uitdoen gewoon de schakelaar weer op 12volt of 220 volt zetten Michiel antwoordt op 17 augustus 2009: Gaskra(a)n(en) open en dan de knop van de ontsteking indrukken en een halve minuut ingedrukt houden. Soms is het vlammetje zichtbaar door een kijkgaatje, soms niet. Je kunt ook door ruiken aan de uitlaat vaststellen of het valmmetje brandt. Als de koelkast lange tijd niet op gas heeft gedraaid, kan het ontsteken soms wat moelijk gaan omdat er lucht in de leiding zit die er eerst uit moet. Daartoe de knop ingedrukt houden. Soms moet de zaak eerst schoongemaakt worden. Je hebt er kennelijk geen gebruiksaanwijzing bij, dus neem ik aan dat het geen nieuwe is. Goede kans dat ie vervuild is. Als het niet lukt, het aan de gang te krijgen, haal er dan maar iemand bij die er verstand van heeft. Met gas moet je niet gaan hobbyen. Schakelaars voor 230 en 12 Volt moeten uit bij draaien op gas. MV john antwoordt op 18 augustus 2009: bedankt voor de info. Roy. antwoordt op 18 augustus 2009: Ter controle zou je ook na verloop van tijd even aan de afvoer kunnen gaan voelen.In het rooster(boven kant) het “grote” gaatje, hier moet dan de warmte uitkomen.Is dit zo, dan doet de gasstand het perfect. Andreas-NL antwoordt op 19 augustus 2009: @John, ter aanvulling: houd er wel rekening mee dat het binnen de koelkast mogelijk veel kouder wordt dan wanneer je op 230V draait. Bij mijn vorige Dometic had ik regelmatig ijsvorming in het koelgedeelte als ik gas stookte. Ergens ook wel te begrijpen want die gasvlam brandt immers voortdurend terwijl bij 230V de thermostaat ingrijpt en de stroom afsluit als de temp. te laag wordt. Wel weet ik dat er systemen zijn waarbij ook op gas de temp. geregeld wordt d.m.v. het moduleren van de gasvlam; zal wel door een aparte thermostaat gestuurd worden, vermoed ik. Ik had in ieder geval die mogelijkheid niet WL antwoordt op 19 augustus 2009: Klinkt aannemelijk de verklaring dat de gasvlam continue brandt en dus continu koelingseffect heeft, maar het is niet de oorzaak van het beter werken op gas. Het is veel simpeler, de spanning op campings is doorgaans te kaag. Twee oorzaken een te groot aantal aansluiting op het campingnet en een te grote afname van stroom op een drukke camping. Als resultaat daalt het voltage. Op diverse kampeergroepen heb ik berichten gelezen van caravanners die de spanning met eenmeter hebben gemeten en daarbij kwamen op 180V of zelfs 160V. Bij die spanning werkt de koelkast gewoon veel minder op stroom want die is er niet genoeg, terwijl op gas nog steeds de volledige koelcapaciteit wordt geleverd. WL antwoordt op 19 augustus 2009: ‘te kaag’ is natuurlijk ‘te laag’. Andreas-NL antwoordt op 20 augustus 2009: @WL: Ik begrijp je uitleg, maar in mijn situatie ligt dat toch anders. Ik zit ‘s winters 5 maanden in Spanje en op de camping daar heb ik totaal geen klachten over de electr. voorziening, behalve dan zo nu en dan een storing maar verder werkt de koelkast prima op 230V. Heb daar ook 16A te mijner beschikking. Alleen op gas werkt de koelkast t goed, zoals hierboven al uiteengezet. john antwoordt op 21 augustus 2009: nog bedankt voor de rest WL antwoordt op 21 augustus 2009: > Alleen op gas werkt de koelkast t goed < Ja dat zou kunnen. Ik heb zelf inderdaad ook een simpele koelkast en kan de gasvlam op drie standen zetten (en daartussenin): laag, middel en hoog. Je moet dat zelf maar uitvogelen, de gebruiksaanwijzing geeft geen advies. Als jij daar in Spanje jouw thermostaat op stand 6 of 7 zetten dan zou alles denk ik ook bevroren zijn, want kennelijk staat jouw koelkast goed en loopt de luchtcirculatie achter je koelkast goed. In die zin is elektrisch gemakkelijker af te regelen. Wat ik bedoelde is dat de stelling van veel mensen dat gas altijd effectiever is dan stroom niet waar is, maar vooral gebaseerd is op ervaring zoals ik noemde. Feitelijk gebruik ik beiden meestal op een middenstand: 3 of 4 voor stroom en middenstand op gas. Dat werkt allebei goed. Andreas-NL antwoordt op 21 augustus 2009: @WL: Jij hebt met jouw koelkast toch de mogelijkheid op gas om de vlamsterkte te regelen. Zo'n simpele is het dus eigenlijk niet. Ik had maar n stand. Hoewel het op gas stoken voordeliger is (een 11 kg vulling propaan voor ca.12,-) ben ik toch maar weer over gegaan op electr. Inderdaad is er een goede circulatie, dwz. koelkast a/d buitenkant en niet a/d warme voortentkant of half achter een deur. Een cijferstand is er evenmin, zet de thermostaat gewoon visueel op half en dat werkt goed, k in het aparte vriesvak Michiel antwoordt op 21 augustus 2009: WK schreef: "Op diverse kampeergroepen heb ik berichten gelezen van caravanners die de spanning met een meter hebben gemeten en daarbij kwamen op 180V of zelfs 160V." Ik heb een vaste spanningsmeter in de caravan, ik hoef dus niet een meter uit de gereedschapskist te halen. Ja, ik zie regelmatig dat de spanning op de camping erg laag is. Minder dan 200 Volt is niet ongewoon en 170 Volt zie ik ook wel eens. MV WL antwoordt op 25 augustus 2009: > Zo’n simpele is het dus eigenlijk niet. Ik had maar n stand < Ik heb een basic versie van een caravan met een kleine koelkast. De standen voor gas zijn niet aangegeven door cijfers of puntjes op de knop want die is helemaal grijs, maar als je goed voelt blijken er drie 'klikjes' te zijn. Ik kijk verder in het kijkglaasje voor de grootte van de gasvlam. Misschien heeft de gasknop van jouw koelkast geen 'klikjes', maar vermoedelijk kun je wel de knop verder of minder ver opendraaien terwijl je in het kijkglaasje ziet hoe groot de gasvlam dan wordt. Andreas-NL antwoordt op 4 juli 2020: In deze discussie heb ik ruim 10 jaar geleden al aangegeven waarom ik geen gebruik maak van gas voor de Dometic koelkast maar alleen 230V resp.12V elektriciteit. Eind maart, midden in de corona crisis, vertrokken wij uit Spanje naar huis en omdat de campings onderweg gesloten waren -en we derhalve op parkings moesten overnachten- leek het me wel handig om ‘s avonds en ‘s nachts op gas te koelen. Maar de knop van de piëzo-ontsteking ging heel zwaar en eenmaal ingedrukt, wilde die niet meer terugspringen. Géén vonk derhalve en dus ook geen koelen. Begin april moest de caravan, type Fendt 510 TFB naar de dealer v.e. reparatie en gelijk maar gemeld dat de handmatige vonkontsteker klem zat. Later kreeg ik te horen dat achter die knop een zwaar geoxideerd en uitgezet batterijtje klem zat. Logisch, dat zat er al meer dan 10 jaar in terwijl ik dacht dat het om een piëzo-ontsteker ging. Daarna de Fendt gebruiksaanwijzing en de Dometic handleiding nagelezen. Het Fendt boek vermeldt alleen ‘handmatige ontsteking' en de Dometic handleiding zegt o.a. "druk de knop in van de piëzo-ontsteking en houd hem ingedrukt". De plaatjes daarbij geven precies mijn situatie weer. Dus geen moment aan een batterij ontsteking gedacht zoals bij de kachel. Ik meld dit even omdat anderen misschien een zelfde situatie hebben en nu nog mogelijk schade kunnen voorkomen. Ik begrijp overigens niet dat dit batterijtje niet automatisch vervangen werd tijdens de diverse onderhoudsbeurten die de Fendt sinds de aankoop in 2009 heeft gehad. Een fluitje van een cent v.d. monteur en kosten hooguit 1 euro. TheoV antwoordt op 4 juli 2020: @Andreas-NL: Standaard haal ik de batterijen na het verlof uit de koelkast, moover afstandsbediening en de dometic verwarming. Zo voorkom je een hoop schade. De dometic verwarming is nog de moeilijkste. Koelkast is niet meer dan een bajonet systeem. Indien de batterij goed is, hoor je de ontsteking echt wel vonken. Zodra de koelkast ontsteekt stopt het tikken. Ine antwoordt op 7 mei 2022: Dank voor de uitleg. Het heeft ons geholpen om de koelkast aan te krijgen!
Hoe lang werkt een koelkast op gas?
Voor- en nadelen – Het grote voordeel van een absorptie koelkast is dat deze camperkoelkast werkt op zowel 12 volt, 220 als of gas. Als je gastank goed gevuld is, kun je dus prima een paar dagen wildkamperen terwijl je koelkast het gewoon blijft doen.
Wel gebruikt de absorptiekoelkast veel energie, wel 2 tot 4 keer zoveel als een compressor koelkast. Zorg er dus voor dat je de koelkast vooral op gas gebruikt als je niet aan de stroom staat. Sta je op de camping, dan zet je hem op 220 volt. Zet je camperkoelkast voordat je gaat rijden wel áltijd op 12 volt.
Het kan gevaarlijk zijn om te gaan rijden met de camper op de gasstand. Sommige campers hebben een automatische omschakeling, dan hoef je daar niet op te letten. Ook niet bij het tankstation. Er zit een kleine vertraging in voordat je koelkast terugschakelt naar gas, daardoor kan er geen vlam kan ontstaan.
Heeft je camper die automatische omschakeling niet, zet je koelkast dan altijd even zelf op 12 volt. We laten je hier zien hoe je hem op de goede stand zet: Wat verder fijn is is dat een absorptie koelkast vaak niet zoveel geluid maakt. Zo lig je dus niet de hele nacht naar het gebrom van de koelkast te luisteren.
Wat dan weer minder fijn is is dat de koelkast een tijdje nodig heeft om koud te worden en minder goed werkt als het buiten boven de 30°C is. Op zich kunnen producten natuurlijk best een tijdje in een niet heel koude koelkast staan, maar als het echt warm is, is het verstandig om het eten dat snel verkeerd wordt, niet te lang te bewaren.
Hoe werkt een koelkast in de caravan?
Koelkasten in caravans werken met een absorptiesysteem Dat is een geruisloos koelsysteem, zodat u er ‘s nachts geen last van heeft. Het werkt op een warmteverschil principe, d.w.z. hoe warmer het buiten is, hoe lager de koelkast inge- steld moet worden en andersom. Buitentemperatuur hoog > koelkaststand links om.
Wat is de beste koelkast voor een camper?
VOORDELEN COMPRESSOR KOELKAST –
Energiezuinig Niet gevoelig voor buitentemperatuur Koeltemperatuur wordt binnen no-time bereikt Te gebruiken in combinatie met zonnepaneel op 12V
Het grootste voordeel van de compressor koelkast is dat de buitentemperatuur geen invloed heeft op de koelprestaties. Zelfs bij temperaturen boven de 35 graden blijven drankjes en eten met een compressor koelkast gekoeld. Ter vergelijking: een absorptie koelkast koelt tot maximaal 20-25 graden beneden de buitentemperatuur.
- Bovendien heeft de compressor koelkast een zeer laag stroomverbruik omdat hij vaak alleen op 12 volt of op 24 volt werkt.
- Daarom is de compressor koelkast geschikt om aan te sluiten op de huishoudaccu van je camper en tijdens het rijden te gebruiken.
- Ook bijvoorbeeld in combinatie met een zonnepaneel.
Dat wat bij een absorptie koelkast door het zeer hoge energieverbruik zo goed als onmogelijk is. Wil je veel vrij in de natuur kamperen met jouw zelfbouw camper of caravan? Ook dan is de compressor koelkast geschikt. De meeste compressor koelkasten zijn namelijk voorzien van een accu bewakingssysteem die de koelkast automatisch uitschakelen bij een lage accuspanning en op die manier je accu besparen.
Wat verbruikt een koelkast op gas?
Gasverbruik in gram per uur: –
Een gaslicht gebruikt gemiddeld 35-55 gram gas per uur Een gasbrander (kooktoestel) gebruikt gemiddeld 135 gram gas per uur Een gaskachel (12.600 kJ) gebruikt gemiddeld 30 tot 290 gram gas per uur Een koelkast gebruikt gemiddeld 7 tot 10 gram gas per uur
Is koelkast gas gevaarlijk?
Als het koelsysteem lekt dan is dat freon of butaan. Beide gassen zijn niet schadelijk voor voedsel. Freon is alleen schadelijk voor de stratosfeer, op aardniveau kan het geen kwaad. Butaan is brandbaar en explosief, het is zwaarder dan lucht, je moet dus even goed ventileren.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een koelkast?
Iemand ervaring met koelkast op zonnepanelen? Accessoires als alarm, omvormer, zonnepaneel, satelliet-TV, camera’s etc. Berichten: Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27 Locatie: Roemenie Contacteer: door » ma 23 jul 2007, 22:12 Hoi, ik heb een Waeco HDC190 compressor koelkast gekocht (12-230V), verkoper vertelde mij dat ie zeer geschikt is voor zonnepanelen.
Het is een 185 liter koel-vrieskast met max 60 Watt. Nu ga ik ervan uit dat hij alleen 60 watt vraagt als ie aanslaat en de temperatuur naar beneden moet brengen, echter staat ie natuurlijk niet de hele dag te voluit te werken, hoe moet ik nu berekenen hoeveel watt zonnepanelen ik nodig heb, als ie 24 uur per dag volop staat te loeien heb ik volgens mijn berekening zo’n 450 watt panelen nodig, lijkt me beetje veel.
Dus heeft iemand ervaring met dit probleem ? of weet iemand voor mij een rekenmethode ? groetjes, Gerard en Roxana.P.S. wil deze koelkast op zonnepanelen laten draaien, dus graag uw ervaring Groeten Gerard. Mercedes 1017 4×4 en Ducato camperbus. Berichten: Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41 Locatie: beemster door » ma 23 jul 2007, 22:42 ik heb een waeco mdc90,is een 90liter koelkast,deze draait gemiddeld 1/3 vd tijd.
De compressor is 45 watt dus het stroomgebruik is +- 1.4 amp/uur. dus in jouw geval+-2 amp/uur,=24 watt/uur ik heb op het dak vd camper 4 panelen van 80 watt liggen met 2 accus van 230 amp/u. koelkast staat 24 uur per dag aan 365 dgn per jaar. draait al 4jaar zonder problemen. camper staat meestal geparkeerd onder een paar bomen,dus niet in de volle zon,en ook s,winters geen enkel probleem.
is echt een goede keus geweest. succes groet jos jos het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en geeft dus nooit problemen, ja 1, word misschien eens gemist.
Too old to worry about anything Berichten: Lid geworden op: do 29 jun 2006, 20:20 door » di 24 jul 2007, 9:36 Gerard Exis schreef: Hoi, ik heb een Waeco HDC190 compressor koelkast gekocht (12-230V), verkoper vertelde mij dat ie zeer geschikt is voor zonnepanelen. Het is een 185 liter koel-vrieskast met max 60 Watt.
Nu ga ik ervan uit dat hij alleen 60 watt vraagt als ie aanslaat en de temperatuur naar beneden moet brengen, echter staat ie natuurlijk niet de hele dag te voluit te werken, hoe moet ik nu berekenen hoeveel watt zonnepanelen ik nodig heb, als ie 24 uur per dag volop staat te loeien heb ik volgens mijn berekening zo’n 450 watt panelen nodig, lijkt me beetje veel.
Dus heeft iemand ervaring met dit probleem ? of weet iemand voor mij een rekenmethode ? groetjes, Gerard en Roxana.P.S. wil deze koelkast op zonnepanelen laten draaien, dus graag uw ervaring Hoi, Je haalt 2 dingen door elkaar. De koelkast is 60 W dus dat is zijn aansluitvermogen. Als hij aanslaat vraagt hij dus 60 W per uur.
Een zonnepaneel heeft bijv 75W maar dat is dan weer onder ideale omstandigheden. Voor Nederland is hiervan maximaal 40% beschikbaar door minder zonlicht en mindere kracht van de zon, maar ook de stand van het paneel tov de zon. Haaks op de zonnestralen geeft hij een grotere opbrengst maar moet je hem ook de hele dag bijdraaien.
Wil je je koelkast dus koel houden zal je een opbrengst van MINIMAAL 60 Watt moeten hebben dus zonnepanelen van 120 W.pp (piek-piek) is geen luxe. Voor de avonden heb je vanzelfsprekend een accu nodig om stroom op te slaan. Bij 60W verbruik op 12 Volt is dit 5 Amp. Watt= spanning x stroom. Voor een nacht van ca.10 uurtjes heb je dan dus 5 x 10 = 50 Ah accu nodig minimaal.
Ampere/uur = ampere x tijd(uur) Accu’s worden ouder en dan loopt de capaciteit terug, ook bij minder zon zal hij leger en leger raken. Kies dus 100 of 120Ah accu hiervoor zou ik zeggen. Kun je er ook nog LED verlichting op laten branden want die verbruiken erg weinig.
- Gewone lampen kom je denk ik stroom te kort voor.
- Denk dus dat je een paneel van ca 120Wpp en een accu van 120Ah moet kiezen wil je het zaakje koel houden, meer vermogen is overigens nooit weg.
- Un je ook nog een TV kijken e.d.
- Ijk maar naar de reactie van Jos, die hoeft ook een flink oververmogen maar zit nooit zonder stroom.
Hij schrijft overigens dat het 1/3 van de tijd is die stroom nodig is, dat kan wel kloppen maar er is ook niet altijd zon dus stroom voor je accu. Ga je dus precies uitmikken zal je merken dat je te veel onbekende factoren hebt om dit precies uit te mikken.
Bij warm weer zal hij meer koelen dan bij koud weer en dus ook meer stroom vragen. Overdag geeft je zonnepaneel ook stroom af die de koelkast meteen opgebruikt, wat over is gaat in de accu voor de nacht. Je dag opbrengst aan stroom moet dus zeker 2x zo groot zijn als de koeling verbruikt. Vandaar die 120Wpp.
Met dit voorbeeld zal je net genoeg stroom hebben om e.e.a. draaiende te houden. Jos heeft daarvoor een groter vermogen gekozen en houdt de zaak dan ook prima koel. Aan jouw de keuze hoeveel je precies wil inbouwen aan vermogen. groet. Laatst gewijzigd door op di 24 jul 2007, 9:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Van geld dat we niet hebben kopen we dingen die we niet nodig hebben om indruk te maken op mensen die we niet mogen. Loesje Berichten: Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27 Locatie: Roemenie Contacteer: door » di 24 jul 2007, 9:40 bedankt, had zelf ook al zoiets begrepen, mijn plan is om MINIMAAL 250 watt panelen te installeren en 2 hele zware accu’s, moet meer verbruikers aansluiten, dus wil absoluut extra capaciteit hebben, ik weet dat het dus een extra investering wordt, maar voor mijn gevoel dubbel en dwars waard !! Groeten Gerard.
Mercedes 1017 4×4 en Ducato camperbus. Moderator Berichten: Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56 Locatie: Noord Brabant Contacteer: door » di 24 jul 2007, 10:09 gerard praat eens met aloys (als die terug is van vakantie) Die heeft ook een compressor koelkast en 2 accu’s van totaal 200 amp/u (uit mijn hoofd).
- Hij heeft geen zonnepanelen maar kan toch makkelijk een dag of 3 a 4 vrij staan zonder elektra aansluiting, met draaiende koelkast.
- Greetzzzz, Marius Bezoek ook eens: Berichten: Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08 Locatie: Best (NBr) Contacteer: door » di 24 jul 2007, 10:26 Wij hebben een compressorkoelkast in onze VW bus (orginele van westfalia) en een zonnepaneel van 55W op het dak en 2 HH-accu`s van 95Amp ieder en met de koelkast aan bewolkt of zonneschijn nog nooit accu`s leeg gehad.
Sàvonds gebruiken wij de binnenverlichting en een omvormer voor de laptop, Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具, Peter Kijk eens op onze Web-Site ook voor: Nu met Volkswagen T Roc 1.5 met Hobby 495 UL Excellent TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob) Berichten: Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27 Locatie: Roemenie Contacteer: door » di 24 jul 2007, 10:27 Hee Marius, bedankt voor de tip, zal zeker contact met hem opnemen.
Gezien zonnepanelen een kostbare zaak is wil ik geen foute aankoop doen, dus direct een goed set erin bouwen, heb met mijn budget hier ook direct rekening mee gehouden toen ik mijn plan om een 508 om te bouwen op papier heb gezet (na de uitwerking van de campervirus, enne nog steeds geen inenting tegen kunnen vinden).
Echter het hele ombouwen kijk ik met plezier naar uit, maar electriciteit, weet alleen wat plus en min is, de rest Dit zal mijn grootste obstakel worden, maar met deze site heb ik er toch vertrouwen in dat het goed kom. Gezien ik de camper wil gebruiken zonder externe 230 (i.v.m.
toekomstige vakantie bestemmingen) ben ik aangewezen op de zonnepanelen en de dynamo van de auto. Groeten Gerard. Mercedes 1017 4×4 en Ducato camperbus. Moderator Berichten: Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56 Locatie: Noord Brabant Contacteer: door » di 24 jul 2007, 11:18 er zijn hier vast mensen die je kunnen helpen met de elektra als je dat nodig hebt.
Oftewel ga je bouwen en je hebt een gerichte vraag stel hem en er volgt vast een schemaatje of iets dergelijks. Wil je echt helemaal zonder stroom kunnen staan is het inderdaad waarschijnlijk nodig om zonnepanelen op het dak te leggen. Maar als je zonder panelen en 200 amp/u aan accus al een dag of 3 vrij kunt staan, lijkt mij dat je met een 120 watt paneel toch makkelijk de tijd tussen het rijden (herladen via dynamo) moet kunnen overbruggen.
Greetzzzz, Marius Bezoek ook eens: Berichten: Lid geworden op: do 20 nov 2003, 19:49 Locatie: dinteloord door » di 24 jul 2007, 14:03 Er staat bij mij ook een compressor koelkast in en die verbruikt per dag +/- 30 a 35 Ah. Aan accus heb ik 2 X 105 Ah staan en 2 X50 Wh aan zonnepanelen op het dak. Ik kan probleemloos een week ergens staan.
Bij optimale lading pak ik 7Ah, dus 4 a5 uur voor je koelkastje en derest is voor wat je verder gebruikt. Meestal ruim voldoende om een uur of wat TV te kijken. Alleen tijdens de wintersport met korte dagen wordt het wat moeilijker, dan moet het generatortje af en toe bijspringen.
- Het lijkt mij dat je met 120W aan zonnepanelen en 200Ah aan accu’s geen problemen gaat krijgen.
- Vriendelijke groet Piet.
- De flair is vervangen door een Concorde concerto 780H Berichten: Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41 Locatie: beemster door » di 24 jul 2007, 18:50 als je nog zonnepanelen en een regelaar moet kopen en je koopt nu een :begin set: met een kleiner aantal panelen die je later uit wilt breiden,let dan op dat je de capaciteit van de regelaar in het begin groot genoeg kiest voor het totale vermogen wat je uiteindelijk wilt,anders moet je naderhand weer een andere regelaar kopen,een grote regelaar kan wel een klein vermogen regelen maar een kleine geen groot.
succes jos jos het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en geeft dus nooit problemen, ja 1, word misschien eens gemist.
too old to worry about anything Berichten: Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28 Locatie: Bavel door » di 24 jul 2007, 19:23 Gerard Exis schreef: Hoi, ik heb een Waeco HDC190 compressor koelkast gekocht (12-230V), Het is een 185 liter koel-vrieskast Is deze niet erg groot voor een camper ? Daar kunnen heel wat biertjes in Wij gebruiken een 90 liter Weaco en kunnen op een 100 amp/h maximaal 48 uur zonder de paal.
Berichten: Lid geworden op: di 15 jun 2004, 23:37 Locatie: Noord Brabant Contacteer: door » wo 25 jul 2007, 0:30 Wij hebben 2 x 85 Wp zonnepanelen op dak liggen, een 200 W MPP regelaar en een huishoudaccu van 95 Ah. Zijn er mee naar de Noordkaap geweest en hebben nooit zonder stroom gezeten.
De koelkast (90 L WAECO compressorkoelkast) staat altijd aan en ‘s avonds wordt er TV gekeken of een DVD-tje gedraaid (samen ± 80 Watt). De lagere laadstroom wordt gecompenseerd doordat het 24 uur licht is. Geen probleem dus om de koelkast op zonnepanelen te laten draaien. Groeten, Gerard Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm,
bwjr: 2008 Tom Tom Go 750 Live De Camper is weer een TRAVELBUG : Iemand ervaring met koelkast op zonnepanelen?
Hoelang koelkast op gasfles?
Gasverbruik camper koelkast – Een gemiddelde camperkoelkast is ongeveer 90 liter. Het verbruik in gram per uur komt dan gemiddeld uit op 18 gram per uur. In de zomer, bij 18⁰C. betekent dit dat hij ongeveer 200 gram per dag verbruikt. In de winter, bij 0⁰C.
Hoe lang duurt het voordat een caravan koelkast koud is?
Zodra de caravan op de oprit staat gaat de stroom erop. Koelkast gaat een 2 dagen van tevoren aan de stroom, en onderweg via de auto.
Hoe koud wordt een caravan koelkast?
Reacties: – henkie antwoordt op 19 juni 2017: In beginsel zou je denken dat de 230 volt op de staplaats niet werkt. Als blijkt dat de koelkast dan niet meer werkt. Maar doet de koelkast het dan wel? Gaat het lampje aan in de koelkast en voel je warmte aan de achterkant?
- Kan ook zijn dat het erg lang duurt voordat de koeling goed werkt, zeker als het op je staplaats erg heet is.
- frank antwoordt op 19 juni 2017:
Thuis heeft iedereen koelkasten met een compressor. Dit betekent : snel koelen, grote capaciteit. In een caravan zit een koelkast met absorbtie. Dit betekent : langzaam koelen, weinig capaciteit. Ze zijn ontwikkelt om ongeveer (minimaal) 20 graden te koelen op de omgevingstemperatuur.
‘s Nachts koelt het doorgaans af en daardoor is de koelkast koel genoeg. Daarnaast werken deze koelkasten het beste op gas daarna 220 volt en tot slot op 12volt. Vandaag ging ik onze afgesloten caravan in, het bleek 41 graden binnen ! Als je de caravan achter de auto koppelt en op 12 volt gaat rijden, daalt de koelcapaciteit van de koelkast.
De caravan warmt binnenin ondertussen lekker op in de zon. De koelkast is daar niet voor gemaakt en kan dan zelfs flink opwarmen. Helaas is dit een groot nadeel van dit soort koelkasten. Sjef antwoordt op 19 juni 2017: Neem aan dat de zaak 13 polig is daar vanuit gaande is de vraag of de bedrading dik genoeg is minimaal 2en half kwadraat draad dikte zowel de plus als de min.
En of hij rechtstreeks van de accu komt of zo maar ergens afgetakt is wat nog wel eens gedaan wordt wanneer je zelf niet aan geeft hoe je het wil. En als de + zomaar ergens afgetakt wordt meestal in de kofferbak wil het nog wel eens een dun draadje zijn. Goede bedrading voor de koelkast heeft grote invloed op de werking onderweg.
Succes. Michiel antwoordt op 20 juni 2017: Twee en een half kwadraat is te weinig voor de 12 Volt van de koelkast. Het moet minimaal vier kwadraat zijn. http://www.vlist.eu/mistlamp/index3.htm#Draad Een ventilator om de ruimte achter de koelkast te koelen is bij wam weer vrijwel onmisbaar voor goede werking.
- MV
- dabbertje antwoordt op 20 juni 2017:
Zonder moeilijke ingrepen is er een trucje om de koelkast onderweg koel te houden. Vries thuis een paar pakken vruchtensap in. Doe deze tijdens de reis in de koelkast. Je hebt dan een lekker koel drankje (als deze al is ontdooid) en de koelkast hoeft niet zo hard te werken als je weer op 230V aansluit.
- Gr. Daphne
- Frank antwoordt op 20 juni 2017:
Wij vriezen meestal 2 plasticflessen water van 1,5 ltr in. Dit geeft de koelkast buffer onderweg. Een ventilator aan de achterkant helpt inderdaad ook (mondjesmaat maar alle beetjes.). Dit werkt ook alleen op de camping want onderweg heb je al rijwind.
- Sjef antwoordt op 20 juni 2017:
- @Frank dit vult wel lekker twee flessen water maar mijn voorkeur gaat naar wat anders uit haha
- John antwoordt op 21 juni 2017:
Wat sjouwen jullie allemaal mee om de koelkast op volle koelte te hebben?? Er zijn toch overal winkels?! Jeen antwoordt op 21 juni 2017: Ineke, het is raar dat je na een dag op 12 volt, waarin de temperatuur in de koelkast is opgelopen, de zaak op 230 volt niet meer koel krijgt. Dat zou zonder problemen moeten kunnen. Het enige dat ik kan bedenken is dat je de koelkast misschien juist te véél laat koelen. Van koelkasten zonder compressor is bekend dat je de stand juist moet verlágen als de temperatuur oploopt. Zou het zo kunnen zijn dat je op de camping toen het lekker warm was de koelkast juist extra hoog hebt gezet? Dan is daar je oplossing: lager zetten, dan gaat íe meer koelen. (zie ook diverse artikelen hier op de site) Frank antwoordt op 21 juni 2017: Hard laten koelen of te hoog zetten is geen probleem zolang de koelkast aan de achterkant zijn warmte kwijt kan. Zolang de koelelementen flink handwarm zijn is alles ok. Raakt het achter “aan de kook” (pas op voor brandwonden! ) dan kan de regelknop inderdaad een beetje de koelkast oversturen. Je moet hem dan lager zetten zoals Jeen schrijft. Hans antwoordt op 22 juni 2017: Gebeurt dit altijd of is dit nu op de camping? Zou dan kunnen zijn dat de 230V aan de paal te laag is vanwege te lange leidingen. In dat geval: andere plaats proberen. Ine antwoordt op 22 juni 2017: Allemaal bedankt voor het meedenken. Als we van huis weggaan staat de koelkast vaak al dagen aan en is dus ook het vriezertje goed koud. Het probleem is als we verkassen naar een andere camping, dan uren op 12 v rijden in de hitte, dan gaan bv de ijsjes ontdooien. Het duurt dan heel lang tot de koelkast weer goed koelt. Inderdaad wordt het achter erg heet, rooster eruit gehaald en koelkast iets lager gezet. We gaan kijken of dit beter gaat, maar dat wordt een volgende vakantie. Ook misschien na het rijden eerst een paar uur op gas koelen. Michiel antwoordt op 22 juni 2017: Als het achter de koelkast erg heet wordt, is een ventilator beslist aan te raden. Het helpt echt. MV Quirien antwoordt op 22 juni 2017: Mijn jarenlange ervaring, het is al gezegd; Bij hitte de standknop voor koeling wat terugdraaien, Roosters eruit (en eventueel even uitlaten) en gaas achter bestaande roosters goed schoon houden geeft de nodige goede resultaten. 😉 Ventilatortje inbouwen heb ik ook vaak gedaan. Ook niets verkeerds mee maar. dan nog blijft gaas goed schoonhouden een punt. Louis antwoordt op 22 juni 2017: Als de mogelijkheid er is : Caravan zó plaatsen dat de roosterkant niet op het zuidwesten ligt. Met een oud laken of zoiets voor schaduw zorgen zodat het deel van de caravanwand waar de roosters zitten niet bloedheet wordt. Vriezer kort voor de rit vullen met diepgevroren voedsel, en het koelgedeelte met flink voorgekoelde spullen. Onderweg bij een pauze eerst denken, en niet steeds open/dicht, open/dicht door bijvoorbeeld de kinderen. Alle beetjes helpen, Je kunt trouwens wel driekwart dag zonder koeling rijden zonder het echt aan de temperatuur te merken als je de zaak dicht laat, en er alles steenkoud hebt ingedaan voor vertrek. Frank antwoordt op 23 juni 2017: Mijn ervaring met absorbtiekoelkasten : de genoemde temperaturen zijn ongeveer de “breeklijn” tussen slecht of nog net voldoende functioneren. De goede/slechte ervaring met koelkasten hangt veelal ook af van de bestemming en vakantietijdstip van caravanners. Ik vond alle 5 gebruikte koelkasten “ruk” tov compressormodellen. De huidige doet het ietsje beter en dat komt door het ventilatorretje (geen wondermiddel maar het helpt toch iets) Als dagtemperaturen boven 30 graden komen en ook de nachttemperatuur boven de 20 graden blijft en er is weinig wind dan is een absorbtiekoelkast kansloos. Wij laden meestal ingevroren waterflessen als buffer voor onderweg op 12 volt. Als het buiten >30 graden dan wordt het in de caravan probleemloos >35 graden. Zo’n koelkast is dan kansloos op 12 volt. Ligt de nachttemperatuur op de camping
Wat doe je best met de koelkast als je op vakantie gaat?
Schakel je je koelkast best uit voor je met vakantie gaat? Nee. Ga je met vakantie, eet dan best je koelkast leeg, en verhoog de temperatuur in je koelkast tot op het maximum. Als je je toestel volledig zou uitschakelen of de stekker zou uittrekken, loop je het risico op een defect wanneer je het toestel opnieuw opstart.
Wat scheelt een energiezuinige koelkast?
Koelkasten en vriezers: welke kies ik? Onzuinige koelkasten en vriezers zijn energievreters. Met een zuinige koelkast of vriezer doe je het milieu dan ook een groot plezier. Een koelvriescombinatie met energielabel B gebruikt zo’n 120 kWh per jaar aan stroom, een model met label E gebruikt 230 kWh: bijna 2 keer zoveel.
Wat verbruikt een koelkast in de camper?
Koelkast: 70 – 120 watt. Verlichting: 40 watt. Klein koffiezetapparaat: 800 watt. Bakplaat: 800 watt.
Wat is zuiniger een volle of lege koelkast?
Houd uw koelkast vol – Een lege koelkast verbruikt meer energie om te koelen dan een volle koelkast. Dit komt doordat er in een volle koelkast meer koude producten liggen, die de koelkast van binnenuit koel houden. Hoe minder producten er in de koelkast liggen, hoe meer warme lucht er blijft hangen.
Hoeveel kuub gas verbruik je met douchen?
Het gasverbruik bij douchen tijdens een gemiddelde douchebeurt van vijf minuten bedraagt 0,2 m³. Er is voor een douchebeurt van vijf minuten namelijk vijftig liter warm water nodig. Heb je een gezin en stapt iedereen dagelijks onder de douche dan loopt het gasverbruik al snel op.
- Het gemiddelde jaarverbruik bij een douchebeurt van vijf minuten per gezin komt ongeveer uit op 292 m³,
- Het is echter zo dat veel mensen langer onder de douche staan dan vijf minuten, zodat het aantal m³ gas eveneens oploopt.
- De gasprijs is tegenwoordig enorm hoog en besparen op de kosten van het gasverbruik voor douchen is dan ook de moeite waard.
Dat is onder meer mogelijk door voor een waterbesparende doucheset te kiezen of door de hoofddouche te vervangen.
- De beste temperatuur om je etenswaren te bewaren, is 4 °C.
- Als je je koelkast op een lage temperatuur zet, dan bederven producten minder snel en ook ziekteverwekkers groeien nauwelijks.
- Veel nieuwere koelkasten hebben een display met de temperatuur.
- Deze hoeft niet altijd te kloppen.
- Het beste is om de temperatuur te controleren met een losse thermometer in een glas water op de onderste plank.
Hoe regel je de temperatuur van de koelkast?
Als je je koelkast wilt instellen op de juiste temperatuur van 4 °C, dan verschilt het per koelkast hoe je dit moet doen. Bij sommige modellen kun je de koelkast digitaal instellen op de goede temperatuur, maar veel modellen hebben een draaiknop met standen. Heeft jouw koelkast een draaiknop met verschillende standen? Helaas is niet duidelijk welke stand bij welke temperatuur hoort, omdat dat afhangt van de temperatuur van de ruimte en hoe vol de koelkast is en hoe vaak hij open gaat. Wat je wel kunt aanhouden is: hoe hoger de stand, hoe meer hij koelt.
Is deze temperatuur hoger dan 4 graden? Stel dan een wat lagere temperatuur in bij je koelkast.
Hoe werkt een koelkast met ventilator?
Stap 2: Verwijder rooster – Een koelkast onttrekt warmte uit het koelvak. Deze warme lucht, samen met de warmte van het koelsysteem hoopt zich op achter de koelkast. Warme lucht stijgt omhoog en wordt door het bovenste rooster afgevoerd naar buiten. Plaats daarom de ventilator achter het bovenste rooster.